מה שבעלי עסקים לא יודעים: יכול להיות שאתם משלמים ארנונה עסקית גבוהה מדי

נועה טלבי2 דקות קריאה
טיפים להפחתת ארנונה עסקית
שתף:

ארנונה לא ממוקמת גבוה ברשימת השיקולים שמנחים בעל עסק בהחלטה הגורלית היכן לפתוח את עסקו. למעשה, שאלות שמעניינות אותו קצת יותר הן אופי האזור המיועד, סוג האוכלוסיה במקום, נוחות ההגעה ואפשרויות החניה. אלא שארנונה עסקית היא עניין יקר למדי, לכן כדאי לעצור לרגע, ולהבין את המשמעות שלה. עו”ד נועה טלבי, בעלת משרד עו”ד נועה טלבי ושות’ העוסק בתחומי ארנונה ועסקים מסבירה הכל על ארנונה עסקית. 

 

למה ארנונה צריכה להיות שיקול עסקי?

נניח שאתם סטארט אפ שמתלבט כעת היכן להקים את המשרדים שלו. לשם הדוגמה, נניח שאתם מתכננים לשכור משרדים בגודל 100 מ”ר. אם תחפצו במשרדים במרכז תל אביב (אזור 1), הארנונה שלכם בסיווג משרדים תעלה כ-380 ש”ח למ”ר. לעומת זאת, אם תחליטו להקים את המשרדים שלכם במודיעין, תחוייבו בכ-240 ש”ח למ”ר בלבד. שינוי המיקום יחסוך לכם מעל 14,000 ש”ח לשנה. זכרו – מדובר על 100 מ”ר בלבד!

 

אבל מכיוון שאתם מפתחים תוכנה, ייתכן שאתם יכולים לחסוך אפילו יותר: בשתי הרשויות המקומיות, תל אביב ומודיעין, קיים בצו הארנונה המקומי סיווג ספציפי לבית תוכנה, המציע תעריף מופחת משמעותית. אם תזכו בהגדרה של “בית תוכנה”, תשלמו בתל אביב רק  כ-166 למ”ר, ובמודיעין כ-128 ש”ח למ”ר. מדובר על הנחה של כ-50% בחיוב הארנונה השנתי. הפרש עצום. אם כן, סיווג “בית תוכנה” יכול לחסוך לכם למעלה ממחצית מסכום הארנונה השנתי, ולכן משתלם ביותר לנסות ולקבלו. מכיוון שכל רשות מקומית מגדירה אחרת מי עונה לקריטריון הזכאות, לא מספיק להשוות תעריפים, אלא להבין בסיוע של עורך דין לארנונה, מה הסיכוי לקבל אותו בכל מיקום.

 

עוד משהו שחשוב לבדוק הוא כיצד תעריף הארנונה משתנה בשטחים בגדלים שונים. בחלק מהמקרים בשטח מעל גודל מסויים התעריף למ”ר עולה, במקרים אחרים הוא יורד. השוני הוא בין צו ארנונה אחד לשני, משמע בין עיר לעיר, ולכן כדאי לבחון מהו התרחיש הזול ביותר עבור העסק הספציפי שלכם.

 

ארנונה עסקית בתל אביב
אם תחפצו במשרדים במרכז תל אביב תשלמו ארנונה עסקית של כ- 380 ש”ח למ”ר

 

אילו עסקים זכאים להפחתת ארנונה, ואיך יודע בעל עסק אם גם הוא זכאי להפחתה?

ישנם סיווגי ארנונה שמזכים בתעריפים מוזלים לעסקים מסוגים שונים. כל רשות מקומית יכולה להגדיר סיווגים ותעריפים משלה על מנת לעודד את סוגי העסקים אותם היא מעוניינת למשוך לעיר. אגב, שינוי בצווי הארנונה של הערים דורש את אישור שרי האוצר והפנים, ולא תמיד אלו ניתנים באופן אוטומטי.

 

ישנם מספר סיווגים כדוגמת תעשיה, מלאכה, בתי מלון ובתי תוכנה החוזרים על עצמם ברוב צווי הארנונה. לעומתם, ישנם סיווגים ייחודיים כמו “חדר עבודה של אמן” שהגדירה עיריית תל אביב, בראותה את עצמה כמרכז תרבות ואומנות ומעוניינת למשוך ולשמר את האמנים בתחומה.  

 

רשויות מקומיות רבות מעוניינות למשוך אליהן תעשיות הייטק, ומציעות לפיכך תעריפים מופחתים לעוסקים בתחום זה. מה שחשוב הוא לקרוא כיצד מוגדר הסעיף בכל רשות על מנת להבין מי זכאי להטבה: כאשר ההגדרה היא בית תוכנה או תעשייה חדשה ועתירת ידע, האפשרויות שונות עבור עסקים שונים.     

 

איך משיגים ארנונה עסקית מופחתת?

הגשת בקשה לשינוי סיווג ארנונה אפשרית באחד משני תרחישים: עם קבלת החיוב השנתי ועד ה-31.3, או במקרה בו חל שינוי בעסק (מעבר מקום, שינוי בעלות וכו’) במהלך שנת המס. בכל אחד מהמקרים נפתח חלון הזדמנויות בו הנישום (מי שמשלם את הארנונה) יכול להגיש בקשה מפורטת המסבירה מדוע הוא זכאי לקבלת את הסיווג עם התעריף הנמוך. על הבקשה להיות ברורה ומפורטת ועיתים יש צורך במסמכים נלווים לתמיכה בה. חשוב לדעת כי בעקבות הגשתה, הרשות המקומית עשויה לבצע ביקורת בנכס על מנת לבדוק את הפעילות ואת אופי השימוש בו.

 

אפשר לבצע את השלב הזה לבד, אבל במקרה של דחייה, פעמים רבות מסתבר כי זהו במקום בו נעשו הטעויות הראשונות. עריכת בקשה לסיווג דורשת הבנה של תחום הארנונה, והכרת החקיקה והפסיקה במקרים דומים.

 

במקרה שדחו את בקשתכם לסיווג ניתן להגיש השגה על ההחלטה או ערר (תלוי בשלב) ובעת הצורך אף להמשיך לערעור מנהלי בבית המשפט המחוזי. כאשר עורך דין לארנונה עורך את הבקשה אתם תמקסמו את סיכוייכם לקבל תשובה חיובית ולהנות מיד מהסיווג המופחת, לעיתים כבר בשלב הראשוני.

 

ארנונה עסקית לבתי מלון
עסקים כמו בתי מלון חוזרים על עצמם ברוב צווי הארנונה

 

מה עוד חשוב לדעת על ארנונה לעסקים?

1 – לכל רשות מקומית יש את ההגדרות שלה בצו הארנונה. המשמעות היא שגם אם קבלתם סיווג ארנונה מופחת בעיר אחת, אין זה בטוח שתקבלו את ההטבה כשתקימו שלוחה או תעברו לעיר השכנה.

 

2 – לאזורים שונים באותה עיר יכולה להיות ארנונה שונה. למעשה, ישנם מקרים שבהם הבדל של רחוב פירושו גם הבדל של אלפי שקלים לשנה בארנונה. איך יודעים? בודקים את צו הארנונה לפני שחותמים על חוזה ומסתכלים על מפת האיזורים בעיר.

 

3 – חיוב הארנונה עלול לכלול גם שטחים משותפים כדוגמת גג הבניין, הלובי או המסדרון, מה שיגדיל את הסכום לתשלום משמעותית. ניתן לערער על החיוב באמצעות הגשת השגה עם מדידה מקצועית מטעמו של בעל העסק, ובקשה להקטנת השטח.

 

4 – יש הזדמנות בתחילת כל שנה לשנות את סיווג הארנונה. עד ה-31 במרץ אתם יכולים לפעול, אפילו עוד השנה.

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme